Bröst och axlar

Dagens träningspass blev bröst och axlar. Bonusdottern fyllde år så jag ladda upp med tårta, bulla och kakor. Inte den bästa uppladdningen kan jag säga.. men gick bra även om toan hägrade efter träningspasset..

Själva träningen gick bra, klarade bara av 12 reps i ett av set 2 i övningarna, nästan 12 så det låg bra. Nästa pass ska jag försöka ta 12:or även i set 2 i dom 3 andra övningarna.

Vikterna i seten

Kanske undrar någon hur jag fördelar vikterna i övningarnas olika set.

I Bänkpress rak bänk och Militärpress med skivstång som är skivstångsövningar så lade jag på +5 kg i set 2 och ytterligare +5 kg i set 3.

I hantelövningarna Liggande hantelflyes och Hantellyft framåt med stöd för pannan så lade jag på +2.5 kg per hantel extra i set 2 och ytterligare +2.5 kg per hantel i set 3.

Det här är inte hugget i sten utan det här är vad jag körde med, man kan fördela tyngden på större ökningar i seten också.

Träna bröstmuskler

I övningen Bänkpress rak bänk så klarade jag 12 x 11 x 3 reps per set. Det var rätt tungt, nästa pass ska jag klara 12 även i set 2.

I övningen Liggande hantelflyes så blev det 12 x 10 x 5, får se om jag klarar 2 extra repetitioner i nästa träningspass.

Kändes bra.

Här är en utförlig lektion i Liggande hantelflyes på rak bänk, en mycket bra övning.

Träna axlar

Träningen av axlar blev det övningarna Militärpress med skivstång och Hantellyft framåt med stöd för pannan.

I Militärpress med skivstång blev det 12 x 10 x 5 reps per set. Ska nog klara 12 i set 2 nästa gång.

I övningen Hantellyft framåt med stöd för pannan klarade jag 12 x 12 x 7 vilket blev en bra övning.

Längst ner mitt träningsschema för den här gången..

No Excuses!
Jari

DatumMuskelÖvningViktSet 1Set 2Set 3
2021 03 07BröstBänkpress rak bänk1, 2, 3 kg12113
söndagLiggande hantelflyes1, 2, 3 kg12105
16.54 – 17.33
39 minAxlarMilitärpress med skivstång1, 2, 3 kg12105
Hantellyft framåt med stöd för pannan1, 2, 3 kg12127