Bröstmuskler och axlar

Bröstmuskler och axlar

Söndagens träning blev bröstmuskler och axlar. Nu börjar det bli lite tyngre i alla fall, körde 3 x 10 reps på 2 av 5 övningar bara. En av övningarna klarade jag bara 10 i första set. Börjar komma upp lite i vikterna på övningarna.

Bröstmusklerna

Det blev 2 övningar för bröstet, bänkpress som jag tog 10 x 10 x 3 reps i seten, jag hade lagt på 2.5 kg mer den här gången Så jag får se hur många reps om någon nästa gång i set 3 med ökad vikt.

Kom ihåg att inte köra tungt på bänkpress om du inte har någon som passar åt dig eller att du har en träningsbänk med armar som sticker ut längre ner där du kan lägga skivstången ifall du inte orkar ända upp. Du vill inte hamna under en tung skivstång, se videon, jag valde inte någon av dom värre videos som finns. Tänk på säkerheten!

Liggande hantelflyes körde jag 3 x 10 reps på så behöver öka på den igen innan jag börjar få svårt med 3 x 10 reps.

Axlarna

Axelövningarna jag körde var Militärpress med skivstång, Sittande axelpress med hantlar och Hantellyft framåt med stöd för pannan.

Militärpress med skivstång ökade jag på med 2.5 kg på och klarade 10 x 10 x 3 reps på, det är samma antal reps per set som förra gången men med 2.5 kg mer på stången den här gången så det är jag nöjd med.

Sittande axelpress med hantlar klarade 10 x 6 x 3 på, tappade lite kraft där tycker jag. Jag la på 1 kg mer än förra gången på övningen, körde inte den här övningen förra träningspasset utan gången innan. Kan vara därför det blev jobbigt.

Hantellyft framåt med stöd för pannan lade jag på 2.5 kg och tog återigen 3 x 10 reps per set så det ska höjas mer nästa gång men så nöjd med den övningen.

Mitt träningsschema nertill.

No Excuses!
Jari

DatumMuskelÖvningViktSet 1Set 2Set 3
2020 01 31BröstBänkpress rak bänk1, 2, 3 kg10103
söndagLiggande hantelflyes1, 2, 3 kg101010
16.11 – 17.00
49 minAxlarMilitärpress med skivstång1, 2, 3 kg10106
 Sittande axelpress med hantlar1, 2, 3 kg1063
Hantellyft framåt med stöd för pannan1, 2, 3 kg101010