Bröstpass från hell

Idag körde jag bröstmusklerna och körde slut på dom, vissa dagar behöver man köra slut på alla krafter man har och få ut alla aggressioner och känna lugnet efteråt. Skönt att komma i balans igen och få Yin och Yang i fas igen, om man nu säger så hehe..

Träningen gick bra och jag la på 1 kg extra på set 1 och 2 på Djup hantelsväng och Liggande hantelpress på en rak bänk, och 1.5 kg extra i set 3 på dom övningarna, kändes bra.Det går sakta men säker framåt.15 reps i övning 1 bänkpress så den vikten ska ökas nästa bröstpass.

Det är skönt att se och känna att det går framåt hela tiden utan att man hamnar i en platå och inte kommer vidare.

Jag brukar göra så att om jag hamnar på en platå och inte klarar fler reps eller högre vikt på en övning så går jag ner i vikt på hantlar eller skivstång och kör ett pass på den lägre vikten för att sen gå upp igen och se om jag kommer vidare.

Bänkpress

Bänkpress är en ytterligare en klassisk basövning som i huvudsak tränar bröstmuskulaturen, pectoralis major, men är även ett delmoment i styrkelyft och starkeman.

Bänkpress kan utföras på ett antal olika sätt, exempelvis rak bänkpress, sned bänkpress, sittande bänkpress i maskin och nedåtlutande bänkpress i smithmaskin. Det är viktigt att rumpan inte lyfter från bänken, både i tävlingar och för att få ut mest av övningen.

Här nedan är det en video från Youtube på hur man gör Djup hantelsväng på rätt sätt, kallas nog oftare för liggande hantelflyes, jag får lära mig rätt uttryck vartefter tror jag istället för mina egna som jag alltid har använt som jag förstår mig på.

Längst ner mitt träningsschema.

No Excuses!
Jari

DatumMuskelÖvningViktSet 1Set 2Set 3
2020 07 05BröstBänkpress rak bänk1, 2, 3 kg1576
söndagLiggande hantelflyes1, 2, 3 kg1287
16.39 – 17.27Liggande hantelpress rak bänk1, 2, 3 kg1275
48 min