Don’t skip leg day..

Det blev leg day en dag för sent men skippade den inte i alla fall.. Det har ingen betydelse om man kör ett pass en dag för sent och får en extra dag vila, gäller oss amatörbyggare i alla fall att man inte behöver följa träningsschemat slaviskt.

Får bara inte bli för många vilodagar i sträck men en eller ett par dagar emellanåt spelar ingen större roll. Bra att man tränar i alla fall!

Knäböj tränar både framsidan av låret, baksidan av låret, rumpan och bålen. Att köra djupa knäböj är rätt ansträngande och man flåsar en hel del för det är ju den största muskelgruppen i kroppen som behövs syresättas och blodfyllas.

Quadriceps (egentligen musculus quadriceps femoris) eller lårmuskeln, är en fyrhövdad muskel i lårets framsida. Quadriceps femoris är kroppens största muskelgrupp och består av fyra muskelbukar: rectus femoris, vastus intermedius, vastus lateralis och vastus medialis. Alla fyra fäster via knäskålen i Tibia, skenbenet. Tre av musklerna har sin övre infästning i lårbenet, medan rectus femoris fäster in i bäckenet, strax ovanför höften. Alla fyra arbetar då benet ska rätas ut vid knät.

Utfall med skivstång tränar balans, rörlighet och styrka och är en övning för framsida lår och för rumpan, även bålstabiliserande styrka för mag- och ryggmusklerna, så det är en bra övning. Övningen kan köras med hantlar också om man vill, hantlarna hängande neråt vid sidan av kroppen.

Mitt träningsschema nedan.

No Pain No Gain
Jari

DatumMuskelÖvningViktSet 1Set 2Set 3Set 4Set 5
2020 06 22LårDjup knäböj1, 2, 3, 4, 5 kg15121077
måndagUtfall med skivstång1, 2, 3, 4, 5 kg15121086
19.44 – 20.26
42 min