Yeah.. träningsvikt 102 kg i knäböj

5 reps på 102 kg knäböj

Ett av mina mål var att ta +100 kg i träningsvikt i klassikern knäböj. Det är inte mitt max, jag brukar inte köra max för att minska skaderiskerna. Nu tog jag 5 reps i set 5 där jag la på 102 kg. Jag la på 5 kg mer i alla set i knäböj jämfört med förra träningspasset och i 5:e set blev det 102 kg.

Det kändes bra att nu vara på tresiffriga vikter i knäböj, jag gjorde inte tillräckligt djupa knäböj men det kommer, jag ska nästa lår-pass ändra lite i vikterna och köra lättare vikter i dom första seten och träna teknik, behåller 102 kg utan att öka på det trots att jag tog 12 reps i första set. Man kan behöva förbättra tekniken också emellanåt när man känner att man slarvar lite med den.

Sätt olika mål med träningen

Tänk på att sätta olika mål med träningen, sikta in dig på någon vikt som du vill nå eller visst antal repetitioner på en vikt o.s.v, försök sätta uppnåeliga mål så att du känner att du närmar dig det vartefter och att den finns inom räckhåll, men skynda långsamt, bodybuilding är ett maraton och inte 100 meter sprint.

Nedan en bra video på hur man tekniskt utför bra knäböj och vad man kan missa på.

I övningen utfall med skivstång där la jag också på 5 kg mer i alla set.

Och som alltid, mitt träningsprogram nederst.

No Excuses!
Jari

DatumMuskelÖvningViktSet 1Set 2Set 3Set 4Set 5
2020 07 28LårKnäböj1, 2, 3, 4, 102 kg128765
tisdagUtfall med skivstång1, 2, 3, 4, 5 kg108765
19.26 – 20.06
40 min