Idag blev det leg day

Här skippas inte leg day..

knabojIdag var det lår och bak som fick bekänna färg. Även om man blir slut av att köra ben så måste det tränas också. Stora muskler som gör att man flåsar en hel del när dom behövs blodfyllas och få syre och det kan vara en pina men så skönt efteråt!

Jag ökade på övningarna med 5 kg extra vikt på stången i alla set. De gick bra och fick ta i ordentligt och nådde inte upp till 15 reps på första seten utan 12 reps. Jag kör till Failure eller nära failure, det betyder att man kör tills man inte klarar fler repetitioner. Om man har som jag nu kört tills jag klara av 15 reps som mest i första setet så kan man ha en repetition kvar i muskeln eller t.o.m 2 så känns det som att man ligger bra till. Det finns många som hävdar att köra till failure inte är bra utan sliter onödigt mycket på musklerna. och att dom sen inte hinner återhämta sig ordentligt.

Så jag kör till gränsen där eller strax under failure på alla seten så ligger man på säkra sidan.

Nu är det bara lår och mage jag ska köra imorgon, sen nästa vecka så går jag ner till att bara gå upp till 12 reps som max på övningarna så det blir tyngre vikter och färre reps och då även högre vikt igen på benövningarna också.

Då har jag kört igenom träningsschemat 3 ggr på alla muskler. Dags att ändra lite sen. Då blir det lite tyngre med färre reps, hinner inte bli någon tillvänjning av musklerna här inte. Man kan experimentera med olika antal set och repetitioner, olika vikter, hur många ggr per vecka man tränar o.s.v allt för att maximera styrketräningens muskeluppbyggande effekter och inte få någon tillvänjning genom att köra på samma sätt för länge.

Mitt träningsschema nertill.

No Excuses!
Jari

DatumMuskelÖvningViktSet 1Set 2Set 3Set 4Set 5
2020 07 11LårKnäböj1, 2, 3, 4, 5 kg12111085
lördagUtfall med skivstång1, 2, 3, 4, 5 kg129875
15.20 – 16.07
47 min