Onsdagens träning bröst och axlar

Onsdagsträningen blev bröst och axlar. Tung träning där jag inte ens fick till en repetition i ett av seten på bänkpress. Läs mer nedan. Övningarna blev Bänkpress rak bänk, Liggande hantelpress rak bänk, Militärpress med skivstång och Hantellyft framåt med stöd för pannan.

Bröstmusklerna

Jag körde övningarna Bänkpress rak bänk och Liggande hantelpress rak bänk för bröstmusklerna.

Bänkpress

Jag körde 4 set i övningen Bänkpress rak bänk och körde rätt tungt, jag körde 4 x 1 x 0 x 4 reps per set.

Jag hade 10 kg ökning mellan set 1 och 2,  sen 5 kg ökning mellan set 2 och 3 för att sen minska med 15 kg i set 4. Det gick sådär. Jag körde samma upplägg sist jag körde bänkpress och ökade den här gången med 2 kg i set 3 men fick inte till någon repetition. Nytt försök nästa gång. Annars tog jag 2 extra repetitioner i set 1 och 4 på samma vikter som förra gången.

Jag måste återigen säga hur viktigt det är att ha nån som passar vikten när man kör bänkpress eller ha viktstopp där skivstången kan landa utan att man hamnar under skivstången, ni vill inte vara med om det. Jag har säkerhetsarmar på min ställning så jag kan träna säkert. Se videon nedan för att förstå faran med att köra bänkpress ensam.

Liggande hantelpress rak bänk

I Liggande hantelpress rak bänk ökade jag på vikten på hantlarna med 2.5 kg per set jämfört med förra gången. Jag tog 10 x 10 x 5 reps per set.

Axlar

Jag körde övningarna Militärpress med skivstång och Hantellyft framåt med stöd för pannan för att pumpa axlarna.

I övningen Militärpress med skivstång klarade jag 2 extra repetitioner i sista set och tog 10 x 10 x 8 reps per set.

I övningen Hantellyft framåt med stöd för pannan la jag på 2.5 kg extra på hantlarna jämfört med förra gången och jag klarade 10 x 10 x 5 reps per set.

Onsdagens träningsschema nertill.

No Excuses!
Jari

DatumMuskelÖvningViktSet 1Set 2Set 3Set 4
2021 06 02BröstBänkpress rak bänk1, 2, 3, 1 kg4104
onsdagLiggande hantelpress rak bänk1, 2, 3 kg10105
18.09 – 18.53
41 minAxlarMilitärpress med skivstång1, 2, 3 kg10108
Hantellyft framåt med stöd för pannan1, 2, 3 kg10105
trana hemma eller pa gym